Feb 16, 2014

Bazı Kadınlar / Alice Munro

Orijinal Adı: Too Much Happiness
Türkçe Adı: Bazı Kadınlar
Yazar: Alice Munro (Kanada)
Sayfa Sayısı: 358
Yayınevi: Can Yayınları (2013)
Türü: Öykü, kurgu
Değerlendirmem: %58 - Eh işte
Ben bu kitabı okurken...: ... aradığımı bulamadım.

NEDEN BU KİTAP?
Twitterda aktif bir kitap okuma grubu olan Kitap Kardeşliği instagram üzerinde "kitap serüveni" diye bir etkinlik başlatmıştı. 4-5 kişiden oluşan gruplar oluşturuldu. Her gruptaki ilk kişi seçtiği bir kitabı listedeki 2. kişiye, o da okuyup yorumlarını ekleyip 3. kişiye gönderiyordu. Ben 5 kişilik bir gruptaki son kişiydim. Bazı Kadınlar da bu vesileyle elime geçti. Kütüphaneden veya sahaftan alınmış bir kitabı okumak gibiydi bu kitabı okumak. Kitabın sayfalarında benden önceki dört okuyucunun izlerini görmek çok keyifli oldu. Bu etkinlik (pek çok diğer kitap okuma etkinliği gibi) Kış Okuma Şenliği Şenliği ile çakışınca "Nobel Edebiyat Ödülü kazanmış bir yazardan bir kitap" kategorisinde Heinrich Böll'den Babasız Evler yerine bu kitabı okumaya karar verdim.

KONUSU:
Bazı Kadınlar kendilerine dayatılan davranış kalıplarını, yerleşik düzenleri, koşullanmaları reddeden bazı kadınlar hakkında 10 öyküden oluşan bir kitap.

DEĞERLENDİRMEM:
Alice Munro'dan mutlaka bir kitap okumak istiyordum ama evde okunmamış onlarca kitabım olduğundan "Bir şekilde denk gelirse okurum" diyerek okumayı kitaplarından birini almayı ertelemiştim. Kitap Serüveni ile Okuma Şenliği etkinlikleri kesişince ve kitabı pat diye kucağımda bulunca okumam için bir fırsat doğmuş oldu.

Oldukça hevesli bir şekilde başladım kitaba. İlk iki öykü fena değildi. Sonraki bir iki tane de o kadar farklı değildi ama bir şeyler hep eksikti. Romanlar sıkıcı değildi ama akıcı da değildi. Çok durağandı. Kitap 2009 Man Booker Uluslararası Ödülü'nü kazanmış, yazar 2013 yılında Nobel Edebiyat Ödülü almış ama olmadı mı olmuyor işte. Her ne kadar kitabın arka kapağında yazdığı gibi "yazarın öykü karakterlerini çizerken onların okura hoş görünmeleri, kendilerini okura beğendirmeleri için özel bir çaba göstermemesi ve olayları en tarafsız bir biçimde aktarması" görüşüne katılsam da Alice Munro da Nobel ödüllü bir diğer yazar olan Miguel Ángel Asturias gibi pek anlaşamadığım bir yazar oldu benim için. Öykülerin hiçbiri kötü değildi ama "Çocuk Oyunu" isimli öykü dışındaki hiçbirini sevemedim ben. Beklentim mi çok yüksekti bilemiyorum ama uzun yıllar Alice Munro'dan başka bir şey okumam herhalde.

Bu kitabı Kitap Ağacı'nın Şubat ayı kitaplarından biri olan Sabahattin Ali'nin Sırça Köşk isimli öykü kitabıyla birlikte okudum. Sabahattin Ali'nin çok daha kısa ama daha derin anlamlarla yüklü öykülerinin yanında Alice Munro öyküleri olmadı. Sabahattin Ali Nobel ödüllü bir yazar değil ama öykücülükte, edebi başarıda Alice Munro ile kıyaslanamayacak kadar usta sanki. Tabii Munro'dan tek bir kitap okuyup bunu söylemek çok iddialı ama bence öyle.

4 comments :

  1. Merhaba Pınar,
    Ben de Okuma Şenliği kapsamında Alice Munro'nun Nefret,Arkadaşlık,Flört,Aşk,Evlilik kitabını okudum. Hayalkırıklığına uğradım açıkçası kitabı okurken. Benim de ilk tespitim kitabın akmadığı şeklinde oldu:)
    Kitapla ilgili değerlendirmeme bakma istersen, link şu şekilde:
    http://morbalkon.blogspot.com.tr/2014/02/okudumalice-munro-nefretarkadaslkflorta.html
    Sevgiler,
    Morbalkon

    ReplyDelete
  2. Hani demişsin ya akıcı değildi kesinlikle öyle.
    Öyküler güzeldi ama bağımlılık yaratmadı hiç.
    Acaba ne olacak sorusunu soramıyorsun.
    Beni en çok etkileyen şu özel kız Vera'ydı sanırım.
    Şu an görüyorum ki gerçekten karakterleri hatırlamakta zorlanıyorum.
    En çok hangi hikayeden etkilendiğimi biliyorum ama adını hatırlayamıyorum mesela.
    Grubumuz için senin seçeceğin kitabı çok merak ediyorum.
    Ve sanırım kitap seçme sırası bende.
    Sende bitirdiğine göre..
    Gerçekten zor geliyor şu an bana bu :)

    ReplyDelete
  3. ha ha bende bu kitabı okumaya çalışıyorum ama sıkılıyorum, zaten hep derim fazla övülen yazarlar bende genellikle bir hayal kırıklığı yaratıyor, hele nobel ödüllülerle hiç anlaşamadım henüz :)

    ReplyDelete
  4. Nobel ödüllü çoğu kitabı okuduğumda benimde aklıma hep Türk yazarların kendini iyi tanıtamadığı düşüncesi gelir.Toplum olarak kitap okumaya daha çok zaman ayırsak ve yazarlarımıza gereken önemi versek belki durumu lehimize çevirebiliriz.

    ReplyDelete