Jan 7, 2013

Notlandırma Metodolojim

Öncelikle 2013'ten itibaren vereceğim notların anlamlarını açıklayayım. Notları oluşturan detayları daha aşağılarda bulabilirsiniz:

%90-%100: Harikulade - Hayat değiştiren bir kitap; ikinci, üçüncü kez okunabilecek bir kitap.
%80-%89: Mükemmel - Beni derinden etkiledi, unutamayacağım kitaplardan.
%70-%79: Çok iyi - Hatırda kalıcı.
%60-%69: İyi - Zaman zaman düşündüren, az biraz etkileyen bir kitap.
%50-%59: Ortalama - İyi desen değil, kötü desen değil, arada derede kalmış bir kitap.
%35-%49: Sıradan - Sadece okuduğumu hatırladığım, hakkında başka da bir şey hatırlamadığım bir kitap.
%20-%34: Kötü - Bende hiç iz bırakmayan, silik bir kitap.
%19-%0: Çok kötü - Bende kötü bir iz bırakan, okumayı eziyete çeviren bir kitap.

*****

Uzun zamandır geçiş yapmayı düşünüyordum daha metodolojik bir notlandırma sistemine. Hatta esin kaynağım arukiyomi'nin onayını bile almıştım aylar öncesinden. Bir türlü yapamadım geçmişi. 2013 kitaplarımı yorumlamaya başlamadan önce yapayım artık dedim. Nedenini sorarsanız, 2013 yılı için bu blogda da değişiklikler göreceksiniz önümüzdeki günlerde ve bu değişiklikler daha düzgün bir notlandırmayı gerektiriyor.

Şimdiye kadar kitaplara 1 ile 5 arası bir not veriyordum. Goodreads istatistiklerime bakınca gördüm ki 5 verdiğim tüm kitaplar aynı grupta değil benim için. Aynı durum 4'ler, 3'ler, 2'ler ve 1'ler içinde geçerli tabii. Gelelim yeni notlandırma sistemime.

Bir kitapla aramdaki münasebet kitabı kitapçıda veya internette gördüğüm anda başlar ve okuyup bitirene kadar devam eder. Bu süreçte kitaba olan yakınlığımı/uzaklığımı belirleyen başlıklar ve bunlara vereceğim ağırlıkları belirledim. Her bir başlığa 100 üzerinden vereceğim notların ağırlıklı ortalaması da o kitabın notunu oluşturacak.

1. Edebi Katkı (%30): Bir kitabı sevsem de sevmesem de edebi bir katkısının olup olmaması en önemli kriter olmalıdır diye düşünüyorum. Bu nedenle en yüksek ağırlığı da edebi katkıya veriyorum. Edebi katkı kaygısına düşülmeden yazılmış romanlar yayınlanmamalı bile!

2. Kurgu (%25): Kitabı bir bina olarak düşünürsek kurgu temelidir o binanın. Diğer tüm detaylar kurgunun üzerinde birleşir. Sağlam kurgu sağlam roman demektir benim için!

3. Karakterler (%20): Karakter derken karakterlerin ne kadar iyi betimlendiği, okuyucuyla iç içe geçtiğinin ötesinde roman boyunca nasıl bir gelişim gösterdikleri, bulundukları ortamdan, verdikleri tepkiye kadar roman boyunca kendi içlerinde ne kadar uyumlu oldukları benim için. İş olsun diye yaratılmış karakterlerle dolu olmamalı bir kitap!

4. Okunabilirlik (%15): Kitabın akıcı olması, okuyucuyu içine çekip alıp götürmesi ve bunun yanında baskıda kullanılan fonttan, kitabın boyutuna, kullanılan kağıdın cinsinden, kalite/fiyat uyumuna diğer tüm parametreleri bu başlığın altına aldım. Yazar-yayınevi uyumu da önemli!     

5. Kapak & İsim (%10): Sadece kapağından veya isminden etkilenip yazarına veya konusuna bakmadan aldığım kitap çoktur benim. Hal böyle olunca kapağı başarısız veya ismi sıradan bir kitap ne kadar iyi olursa olsun radarıma takılmayabilir. Bu nedenle kapak ve kitabın adı önemli arkadaş!

*****
Bir de örnekle göstereyim yeni metodolojimi sizlerle nasıl paylaşacağımı.


4 comments :

  1. Güzel bir değerlendirme ölçeği oluşturmuşsunuz. Parametreler ve verilen değerler çok uygun.
    Yeni yorumlar ve metodolojinizi (yazması amma zormuş :)) merakla bekliyoruz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teşekkürler. Ben de 2013'te bu ölçekte ilk değerlendirmemi bu hafta içerisinde Kinyas ve Kayra için yapacağım. Sonuçları ben de merak ediyorum.

      Delete
  2. Merhaba,
    Ben de beğendim bu ölçeği.
    Beğenmeyi yüzeysel olmaktan çıkarıp özselleştiriyor.
    Ben yazarın kaçıncı kitabı olduğuna da bakıyorum bazen. Yolun neresinde ve buna göre nasıl bir iş çıkarmış diye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teşekkürler. Benim de ilk kitabı olup olmadığına bakma alışkanlığım vardır.

      Delete