Jul 30, 2013

Babam Çalılığa Dönüşünce | Joke van Leeuwen

Orijinal Adı: Toen Mijn Vader Een Struik Werd
Türkçe Adı: Babam Çalılığa Dönüşünce
Yazar: Joke van Leeuwen (Hollanda)
Çevirmen: Burak Sengir
Sayfa Sayısı: 104
Yayınevi: Hayykitap (2012)
Türü: Çocuk
Değerlendirmem: %92 - Mükemmel
Ben bu kitabı okurken...: ... Bulgaristan vizesine başvurduk.

NEDEN BU KİTAP?
Kitaptomani’nin blogunda bu kitabın yorumunu görünce, kitap yorumunu okumaya başlamadan kitabın ismine ve kapağına bayıldım da ondan. (Tabii bir de Okuma Şenliği’nin 150 sayfadan kısa kitaplar kategorisine uyduğu için :)

KONUSU (ARKA KAPAKTAN):
Toda’nın babası çalılığa dönüşmeden önce usta bir pastacıdır. Her sabah yirmi çeşit kremalı pasta ve üç çeşit turta pişirmek için gün ışımadan kalkıp işe koyulur. Ta ki günün birinde her şey değişene kadar... Güneyde savaş patlak verince, Toda’nın babası da askere alınır.

Toda babaannesiyle kalmıştır ama bir süre sonra çatışmalar yaşadıkları kente de sıçrar. Toda’nın, yurtdışında yaşayan annesinin yanına gitmesi gerekecektir. Yolculuk ne kadar maceralı, ne kadar tehlikeliyse de, Toda ne yapıp edip annesini bulmaya kararlıdır...

DEĞERLENDİRMEM:
Bu kitap çocuklar için yazılmış savaş romanları arasında okuduğum ikinci romandı. İlki  Tudem Yayınları’ndan çıkan, John Boyne’un Çizgili Pijamalı Çocuk romanıdır (Hoşlanmadığım bu kitaba ilişkin İngilizce yorumuma buradan ulaşabilirsiniz). Her iki roman da İkinci Dünya Savaşı döneminde geçmektedir. Aralarındaki en önemli fark ise Babam Çalılığa Dönüşünce’nin çocuklara savaşı göstermeden anlatan bir roman olmasıdır.

Babasının çalılığa dönüşmesi roman kahramanı Toda’nın dilinde babasının askere alınmasının kendince ifadesidir aslında. Toda’nın annesine ulaşmak için kat ettiği yolda başına gelenler (savaş dönemi olmasına karşın Toda’nın başına talihli olaylar gelir aslında) Toda’nın dilinden eğlenceli çizimlerle anlatılmaktadır romanda.

Kitabın bende bıraktığı ize gelince: Bu kitabı o kadar çok sevdim ki... Özellikle de aynı savaşa ilişkin Boyalı Kuş ismindeki sarsıcı romanı okuduktan hemen sonra bu kitabı okumam büyük şans oldu. Kendime getirdi biraz beni. İçimde soğuyan İkinci Dünya Savaşı romanlarını okuma isteğini de tekrar ısıtıverdi. Bir çocuğun gözünden savaşın, ve savaş döneminde büyüklerin kararlarının ve davranışlarının nasıl anlaşıldığı o kadar güzel anlatılmıştı ki romanda. Beni en çok şaşırtan ve romanın sonuna doğru tebessüm ettiren  ise Toda’nın cinsiyeti oldu. Hem çocuğunuzun hem kendinizin beğenerek okuyacağını düşündüğüm bu romanı tüm anne babalara öneriyorum.

3 comments :

  1. Bende de Şarkı Söyle Luna var. Zannediyorum o da 2.Dünya Savaşı ile ilgili bir çocuk kitabı. Neil Gaiman'ın kitabından sonra onu okurum belki. Bu arada, annem Yokyer'i hediye (!) etti bana *.*

    Bu kitap da gerçekten çok güzel gibi. Bir yerlerde elime geçerse ben de okurum.

    ReplyDelete
  2. Hemen not ediyorum Şarkı Söyle Luna'yı o halde :)

    ReplyDelete
  3. Kızıma okumak için kaliteli çocuk romanları arıyordum, bu yazına rastlamam güzel oldu. Selamlar...

    ReplyDelete