Apr 12, 2013

Zacharius Usta | Jules Verne

Orijinal Adı: Maese Zacarias
Türkçe Adı: Zacharius Usta ve Olağanüstü Öyküler
Yazar: Jules Verne (Fransa)
Çevirmen: Elif Gökteke
Sayfa Sayısı: 223
Yayınevi: İthaki Yayınları
Değerlendirmem: %76 - Çok iyi
Ben bu kitabı okurken...: ... keşke Jules Verne'i tanıma fırsatım olabilseydi diye hayıflandım durdum.

NEDEN BU KİTAP?
Yanıtı sadece iki kelime: "Yazar Ayları"

KONUSU:
Kitapta "Zacharius Usta", "Raton Ailesinin Serüvenleri" ve "Mösyö Re-Diyez ile Matmazel Mi-Bemol" adında üç öykü var. "Zacharius Usta", işini seve seve yapan Zacharius isimli bir saat ustası ile saatleri arasındaki tuhaf ilişki hakkında. "Raton Ailesinin Serüvenleri" perilerin ve büyücülerin çağında, hayvanların da konuştuğu bir dönemde geçen fabl tadında bir öykü. "Mösyö Re-Diyez ile Matmazel Mi-Bemol" ise küçük bir İsviçre kasabasındaki kilise korosundaki çocuklar hakkında bir öykü.

DEĞERLENDİRMEM:
Kitaba adını veren öykü Zacharius Usta olsa da benim en çok keyif alarak okuduğum öykü Raton Ailesinin Serüvenleri oldu. Bu öykünün kurgusunu da Raton isimli fare ailesinin her bir ferdini de öyle çok sevdim ki okurken çok eğlendim. Size sadece Raton ailesinin fertlerinin isimlerini söyleyeyim, inanın, siz de seveceksiniz: Baba Raton, anne Ratonne, kız Ratine, kuzen Raté, aşçı Rata, hizmetçi Ratane.

Son olarak, kitabı okurken bana "Böyle bir cümleyi de ancak Jules Verne kitaplarında görürüz" dedirten bir yer vardı. Onu da hemen yazayım. Haklı mıyım haksız mıyım sizler karar verin:

... İşte bu durgunluğun ortasında Zacharius Usta, hareketi değişmez bir kuvvete bağlı kılarak matematik bir düzenlilik elde etmesini sağlayan saat maşasını icat etti. Bu buluş, yaşlı saatçinin başını döndürmüştü; tıpkı termometrede yükselen cıva gibi kibir de onun yüreğinde yükselip kabarmış, çok yüksek sıcaklıkların çılgınlığına erişmişti; saatçi kıyaslama yaparak bundan maddeci sonuçlara varmıştı; ruhla bedenin bütünleşmesinin sırlarını ele geçirdiğini sanıyordu." 

No comments :

Post a Comment